Niet iedere reiziger heeft dezelfde wensen, behoeften en motieven. Iedere reiziger kan dan ook niet op exact dezelfde manier tevreden worden gesteld. Hoe kunnen wij reizigers dan helpen om slimme mobiliteitskeuzes te maken? En wat kunnen wij betekenen voor jouw organisatie?
Reisstijlen
Wij beschikken over een unieke bron van reisinformatie: reisstijlen. Reisstijlen zijn vergelijkbaar met leefstijlen, echter zijn reisstijlen specifiek gericht op mobiliteit. Mensen zijn verschillend en maken verschillende mobiliteitskeuzes. Reisstijlen geven inzicht in hun mobiliteitskeuzes en de motivatie daarachter. Iedere reisstijl staat gelijk aan een patroon van mobiliteitskeuzes, opvattingen over vervoerskeuzes en drijfveren achter het reisgedrag. Zo ook voor de “fanatieke autogebruiker”.
Fanatieke Autogebruiker
Je gebruikt liever de auto dan een ander vervoermiddel en bent niet geïnteresseerd in het verminderen van jouw autogebruik. Succesvolle mensen reizen met de auto, vind je. Daarnaast is autorijden een manier om jezelf te uiten. Er zijn in jouw ogen geen realistische alternatieven voor de ritten die je maakt. Andere vervoerwijzen dan de auto zijn te langzaam, het gebruik ervaar je als stressvol en je ziet weinig of geen voordelen ten opzichte van de auto. Waarschijnlijk is het al een tijd geleden dat je met de bus of fiets hebt gereisd. Je vindt het niet belangrijk om jouw reistijd te benutten om fit te blijven door te lopen of te fietsen, noch om met jouw vervoermiddelkeuze een bijdrage te leveren aan het tegengaan van klimaatverandering. Mensen moeten hun auto zo vaak kunnen gebruiken als ze willen.
Het nut van reisstijlen
Met behulp van reisstijlen kunnen wij patronen ontdekken en gebruikers van onze app in groepen indelen die gemeenschappelijke wensen, behoeften en motieven hebben. Als gevolg hiervan kunnen we mensen beter helpen om slimme mobiliteitskeuzes te maken die hierbij aansluiten. Bijvoorbeeld door iemands vervoersopties hierop af te stemmen. Zo kan het voor een gebruiker die graag met de auto reist, maar zijn/haar autogebruik wilt verminderen vanwege de schade die het toebrengt aan het milieu, erg zinvol zijn om een elektrische deelauto aan te bieden. Op deze wijze kan men beter worden geholpen om slimme mobiliteitskeuzes te maken die aansluiten bij hun specifieke wensen, behoeften en motieven.
Wat betekent dit voor jouw organisatie?
Doordat we onderscheid hebben gemaakt tussen de wensen, behoeften en motieven van onze gebruikers door hun reisstijl vast te stellen, kunnen de vervoersopties die aan hen worden getoond direct worden afgestemd op hun drijfveren. Zo ook die van jouw klanten of medewerkers. Onze Mobility as a Service (MaaS) oplossing is een nieuwe benadering van mobiliteit, waarbij reizen persoonlijk en duurzaam wordt. Tegenwoordig vindt er een verschuiving plaats van bezit naar gebruik. Hierom is het van belang om alle beschikbare vervoersmiddelen ten volste te benutten. Van openbaar vervoer, tot (deel-)auto, (deel-)fiets, veerboot en taxi. Jouw klanten of medewerkers kunnen vanuit jouw eigen MaaS-app gemakkelijk kiezen voor verschillende vervoersmodaliteiten, die zij moeiteloos kunnen plannen, boeken en betalen. Dit gemak moet hen overhalen vaker de auto te laten staan. Bovendien kan jouw organisatie verschillende randvoorwaarden meegeven aan de klant of medewerker, die verwerkt kunnen worden in de app. Op deze manier worden zij gestimuleerd om keuzes te maken die passen bij het beleid van jouw organisatie.
Start vandaag en bied jouw klanten of medewerkers alle reismogelijkheden van Nederland aan in jouw eigen MaaS-app!